Jak na Ještěd

Po celý rok je Ještěd cílem turistů a milovníků přírody. Na jeho vrcholu ve výši 1012 m stojí vysílač Ještěd se známým horským hotelem a restauračním zařízením. Stavba ve tvaru rotačního hyperboloidu s kruhovým půdorysem a vysoká 100 metrů, poutající pozornost již z velké dálky, pak při pohledu od její paty vzhůru budí tak trochu úžas. Kdo se rozhodne pro výlet na Ještěd, může si vybrat mezi několika možnostmi, jak nejlépe se tam dostat. A to ať míří „jen“ k vysílači s hotelem, nebo si chce trochu užít malebné přírody Ještědských hřebenů.

Kudy na Ještěd

Výchozím bodem je město Liberec, nad nímž se Ještěd vypíná. K samotnému vrcholu je možné se dostat pěšky, autem, nebo zvolit asi nejpřitažlivější možnost a využít zdejší lanovou dráhu. Každá z možností má své přednosti, aby vás o něco jiného možná tak trochu maličko ošidila.

Volba první: Z Liberce a po svých

Off_Piste_260112

Tato trasa začíná v Liberci – Horním Hanychově u konečné zastávky tramvaje a míří po modře značené turistické trase vzhůru, kolem sáňkařské dráhy. Přejdete silnice na Jěštěd a cesta vás přivede na rozcestí Nad Výpřeží. Po té stoupáte souběžně s červeně značenou trasou až k vrcholu Ještědu. Fyzicky slabší jedinci již záhy pocítí, že těch pár kilometrů nebude tak úplně „zadarmo“. Člověk by skoro nevěřil, jak může být pouhých pár kilometrů někdy dlouhých. Je dobré si vzít na cestu něco k pití, protože zvláště v létě se jazyk pořádně lepí na patro. Nazpět se můžete vydat směrem k parkovišti u restaurace Ještědka a dál po červené na Pláně pod Jěštědem. Zde přejdete po modré na Hlubokou, u rozcestí se stočíte vlevo. Po zelené a následně po červené se vracíte zpět do Horního Hanychova. Pokud vyrazíte pěšky, prospějete své fyzičce, potěšíte se přírodními zákoutími a výhledy, nadýcháte se čerstvého vzduchu. Musíte však počítat s vyšší časovou náročností tohoto výletu, než když zvolíte některý z dopravních prostředků.

Délka trasy: ujdete 4,5 kilometru s převýšením 450 metrů.

Mapa trasy Ještěd mapa

Volba druhá: Po čtyřech kolech (nebo po dvou?)

beautiful-car-forest-nature-people-Favim.com-407804Pohodlnou variantu představuje cesta autem, případně na motocyklu. Její trasa záleží na tom, z kterého směru budete přijíždět. Jestliže vyrážíte z Liberce, vydáte se jednoduše směr Ještěd. Minete parkoviště u dolní stanice kabinové lanovky na Jěštěd, pokračujete po poměrně pěkné silnici k dalšímu parkovišti (Výpřež) a stoupáte dál až na lesní křižovatku, tzv. Semerink. Vpravo je odbočka na Křižany, vlevo na lesní asfaltku na Pláně, odkud je to pak ještě cca 4 km. Pakliže vaše cesta povede z jihu a přijíždíte například od České Lípy, jako vhodná je trasa Osečná – Janův Důl – Světlá pod Ještědem a dále po silnici směřující na Liberec až na již zmiňovanou lesní křižovatku Semerink. Stejně jako v předchozím případě dál pokračujete lesní asfaltkou na Pláně pod Ještědem. Je pravda, že nohy vás sice nebolí a z okénka vozu či za řidítky motocyklu také kus krajiny uvidíte, avšak chybí bezprostřední kontakt s přírodou, jaký zažíváte, jdete-li pěšky.

Délka trasy

6,7 km

Mapa trasy

jak na jested autem

Do třetice: vzhůru lanovkou!

Jested_017
Ještěd není jen vysílač s hotelem, ale také krásná krajina Ještědských hřebenů. Pokud se necítíte na to, abyste nazuli pohorky a vyšlápli trasu po svých, můžete zvolit k dopravě nahoru na Jěštěd lanovku.Tato trasa začíná na již zmíněné konečné zastávce tramvaje v Horním Hanychově, kde se nachází stanice lanové dráhy. Její kabina vás pohodlně vyveze až na vrchol hory. Horní stanice leží asi 100 metrů od televizního vysílače a hotelu. Jste-li vášnivými cyklisty, nemusíte si svou vášeň odpírat ani tady. Za nevysoký poplatek se může lanovkou projet i vaše kolo. Cesta lanovkou nabízí neopakovatelný výhled, tedy zvláště v případě, že se vám podaří obsadit místo u okénka. Kapacita kabinky je 35 lidí a někdy tak bývá obtížné se k okénku a pěknému výhledu „probojovat“. Cesta trvá jen čtyři minuty a maximální výška kabinky, ze které hledíte dolů, je nad terénem 30 m.

Mapa trasy

jak na jested lanovkou

Tato varianta ušetří váš dech i svaly na nohou, při troše štěstí vám dopřeje neopakovatelné výhledy do krajiny a co víc – dodá vám příjemný pocit svobody. Více informací o lanovce.